Udgivelsesdato: 26. august 2019

Digitalt værktøj i Skattestyrelsen styrker kontrollen

Da årsopgørelsen for 2018 blev præsenteret tilbage i marts, lancerede Skattestyrelsen samtidig et digitalt kontrolværktøj.

Formålet var og er at bremse atypiske årsopgørelser, hvor borgeren selv har været inde og rette i oplysningerne, og systemet fungerer 24/7/365 - også 29. februar...

 

udgang

Implementeringen er seneste skud på stammen af Skattestyrelsens digitale værn. Et værn, der er udviklet for at styrke kontrollen, inden overskydende skat udbetales. Skattestyrelsen fortæller, at værktøjet er et blandt flere digitale kontrolværktøjer, som benyttes ved årsopgørelsen.

Underdirektør i Skattestyrelsen Karoline Klaksvig, der er ansvarlig for årsopgørelsen, formulerer indsatsen således:"Vi arbejder hele tiden på at udvikle og forbedre vores værn mod skattesnyd. Målet er at gøre det let for de mange og svært for de få. For mig er det vigtigste ikke, hvor mange vi får stoppet, men om at stoppe de rigtige".

 

Værktøjet tjekker samtlige indtastninger

Det nye kontrolværktøj gennemgår samtlige indtastninger og reagerer, når indtastede oplysninger er atypiske i forhold til, hvad man generelt kan forvente.

Alene fra den 11. marts til den 30. april 2019 har gennemgangen resulteret i, at flere end 700 borgeres årsopgørelser er udtaget til manuel kontrol, fordi de ændringer, borgeren har lavet, stikker så meget ud, at de kræver et ekstra tjek før den overskydende skat udbetales.

Der foreligger ikke svar på, hvorfor de pågældende er udtaget udover, at Skattestyrelsen kan konstatere, at noget i de indtastede oplysninger har fået kontrolværktøjet til at reagere.

 

Fakta om digital kontrol med årsopgørelsen

Det danske personskattesystem er blandt verdens mest digitaliserede. Størsteparten af de oplysninger årsopgørelsen består af, modtager Skattestyrelsen direkte fra bl.a. banker og arbejdsgivere. De oplysninger kan kun rettes, hvis borgerne tager kontakt til Skattestyrelsen eller den part, der har indberettet dem.

I forbindelse med årsopgørelsen for 2016 indførte Skattestyrelsen en række digitale stopklodser, der forhindrer ulogiske indtastninger. Det kan være, hvis en borger forsøger at indberette et befordringsfradrag, selvom vedkommende ikke er i arbejde.

De digitale kontrolværktøjer er over de seneste år blevet udviklet som et tillæg til de manuelle kontroller, hvor Skattestyrelsen hvert år foretager en række andre kontroller mod udvalgte områder, vurderet efter væsentlighed og risiko.

Alle kontrolværktøjerne justeres og forbedres i løbet af året ud fra de oplysninger og tendenser, Skattestyrelsen ser i kontrolarbejdet.

Kilde: Skattestyrelsen

 

 

Vær på forkant!

Vi holder dig løbende opdateret om regler, tiltag og fradrag - tilmeld dig vores nyhedsmail.

➤  Tilmeld dig her

 

I tvivl eller vil du bare gerne have objektiv rådgivning om, hvad du  har brug for?

Book et møde - hos os er første møde altid gratis!

➤  Bliv kontaktet

➤  Book et møde

➤  Find din lokale revisor

 

Al information på www.danskrevision.dk er kun af generel karakter. Det kan ikke erstatte professionel rådgivning. Derfor bør indholdet heller ikke lægges til grund for økonomiske dispositioner.