Udgivelsesdato: 18. marts 2020

Pressemeddelelse fra SKAT til enkeltmandsvirksomheder

SKAT har netop udsendt en pressemeddelelse:

Coronakrise får SKAT til at åbne et vindue for enkeltmandsvirksomheder, som senest fredag skal betale B-skatterate. Hvis forskudsopgørelsen justeres inden kl. 16 i dag, stoppes skattebetalingen fredag automatisk.

skattestyrelsens logo

Vi gengiver det væsentlige indhold her - SKAT kan kontaktes på lf.: 7222 1239.

"Den situation, som Danmark og den øvrige verden befinder sig i i denne tid, kalder på ekstraordinære løsninger. Særligt for ca. 140.000 enkeltmandsvirksomheder, som skal betale en forfalden B-skatterate på fredag, præciserer Skattestyrelsen nu, at der kan være hjælp at hente.

Hvis den personligt ejede virksomhed senest i dag onsdag kl. 16 ændrer i forskudsopgørelsen på skat.dk, og B-skatteraten for marts bliver mindre eller falder væk, sker der ingen opkrævning i forhold til Betalingsservice på fredag.

I dén situation vil Skattestyrelsen sikre, at der ikke bliver trukket B-skat fra virksomhedens bankkonto. Hvis virksomheden skal betale et mindre beløb, vil Skattestyrelsen i stedet sende et indbetalingskort, der skal betales.

Indbetalinger for evt. senere måneder af året vil derimod automatisk igen blive trukket efter virksomhedens eksisterende aftale med Betalingsservice.

Men hvis virksomheden først i morgen, torsdag 19. marts 2020, ændrer i forskudsopgørelsen sker førnævnte ændring ikke automatisk. Den oprindelige B-skatterate for marts 2020 vil i dén situation blive trukket på virksomhedens konto. Betalingen kan dog undgås, hvis virksomheden helt sletter betalingsaftalen. Sker dette – at betalingsaftalen slettes - vil efterfølgende B-skatterater først blive trukket, når virksomheden igen aktivt opretter en ny betalingsaftale hos bank eller pengeinstitut.

Hvis et tredje scenarie gør sig gældende; at virksomheden undlader at slette betalingsaftalen, vil Skattestyrelsen i april 2020 automatisk sikre, at det for meget betalte beløb bliver tilbageført. Medmindre virksomheden har restancer, som først modregnes, inden en tilbageførsel kan ske.

Det bemærkes, at april og maj er betalingsfrie måneder med Folketingets vedtagelse af en hjælpepakke tirsdag 17. marts.

Skattestyrelsen vil på et senere tidspunkt have ringekampagner og vejledningskampagner bl.a. for at sikre, at virksomhederne senere sætter deres evt. overskud op igen. De virksomheder, som i den aktuelle situation afmelder betalingsaftalen, vil blive mindet om at tilmelde sig en ny betalingsaftale igen, inden næste rate af B-skatter forfalder til juni.

➤  Du kan læse hele pressemeddelelsen her

Vi holder dig opdateret

Der arbejdes i øjeblikket på højtryk i alle organisationer og ministerier, lige som vi i Dansk Revision følger udviklingen nøje. Vi vender tilbage med yderligere information, så snart konkrete tiltag foreligger.

I mellemtiden kan du tilmelde dig vores nyhedsmail, så sørger vi for, at du får det fulde overblik i din indbakke, så snart vi har nyt.

➤   Vi holder dig opdateret om Covid-19 - tilmeld dig vores nyhedsmail

Få mere information

➤  Statens seruminstitut - sygdommen og antallet af smittede

➤  Myndighedernes fælles hjemmeside

➤  Sundhedstyrelsen - Covid-19

Al information på www.danskrevision.dk er kun af generel karakter. Det kan ikke erstatte professionel rådgivning. Derfor bør indholdet heller ikke lægges til grund for økonomiske dispositioner.