Udgivelsesdato: 28. august 2019

Nye EU-regler for betalinger rammer primært netbutikker

Den 14. september 2019 træder nye EUregler for betalinger i kraft.

Reglerne, skal bl.a. medvirke til at gøre det mere sikkert at lave elektroniske betalinger. Dette sker først og fremmest ved, at der indføres et krav om stærk kundeautentifikation. Dette kommer især til at påvirke online-handelen.

 

Nye regler for online handel 14. septemnber

At indføre stærk kundeautentifikation, eller to-faktor-autentifikation som det også kaldes, betyder, at der nu skal anvendes mindst to faktorer til at godkende en betaling. Og de to faktorer skal være noget betaleren ved (dette kan være et password/pinkode); noget betaleren er (her kan der være tale om et fingeraftryk); eller noget betaleren har (eksempelvis et betalingskort). 

I fysisk handel i Danmark anvendes der allerede i dag stærk kundeautentifikation i form af autentifikation via chipkort (noget, betaleren har) og pinkode (noget, betaleren ved). 

I ikkefysisk handel, primært inden for online-handel, har der derimod traditionelt set ikke været anvendt stærk kundeautentifikation i vidt omfang i Danmark. Ofte anvendes alene de oplysninger, der fremgår af kortet til at gennemføre betalingen. 

 

Alvorlige konsekvenser for forretninger, der ikke er klar til de nye regler

Kortindløsere og kortudstedere i Danmark, som Nets og bankerne, tilbyder i vidt omfang allerede løsninger til stærk kundeautentifikation. Derimod er der mange internetforretninger, der ikke nødvendigvis er teknisk klar til at anvende stærk kundeautentifikation.

Med de nye regler skal der nemlig allerede fra den 14. september som udgangspunkt anvendes stærk kundeautentifikation, når en betaler foretager en elektronisk betaling. Det indebærer, at en online-kortbetaling skal godkendes med et ekstra element, eksempelvis ved indtastning af en engangskode modtaget via sms. 

Konsekvensen for online-forretninger, der ikke er klar, kan være vidtrækkende. Disse forretninger vil i stort omfang være afskåret fra at modtage betaling. Det skyldes at betalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation, som udgangspunkt netop ikke må gennemføres fra den 14. september 2019. 

Online-forretninger, som ikke vil risikere at få afvist deres kunders betaling, skal altså sikre, at de teknisk er klar til at modtage betalinger, der er godkendt med stærk kundeautentifikation. 

 

Undtagelser fra kravene

Reglerne om stærk kundeautentifikation gælder ifølge lov om betalinger for alle betalinger, der ikke er eksplicit undtaget herfra. Undtagelser fra kravet er primært betalinger på op til 375 kr. med kontaktløse kort og betalinger i ubemandede terminaler til offentlig transport og parkering.

I ikkefysisk handel omfatter undtagelserne fra kravet bl.a. små betalinger på op til 225 kr. og betalinger til personer eller virksomheder, som betaleren selv har opført på en liste over betroede modtagere. 

Det er derudover ifølge reglerne muligt at undlade at anvende stærk kundeautentifikation ved tilbagevendende betalinger på samme beløb til den samme modtager, hvis bare den første betaling i rækken er godkendt med stærk kundeautentifikation. 

 

Er du i tvivl om din virksomhed kan modtage betalinger?

Ansvaret er dit, og er du i tvivl om din forretning kan modtage betalinger med stærk kundeautentifikation, så bør du omgående tage kontakt til din kortindløser eller gatewayudbyder for at få hjælp. 

 

Vær på forkant!

Vi holder dig løbende opdateret om regler, tiltag og fradrag - tilmeld dig vores nyhedsmail.

➤  Tilmeld dig her

 

I tvivl eller vil du bare gerne have objektiv rådgivning om, hvad du  har brug for?

Book et møde - hos os er første møde altid gratis!

➤  Bliv kontaktet

➤  Book et møde

➤  Find din lokale revisor

 

Al information på www.danskrevision.dk er kun af generel karakter. Det kan ikke erstatte professionel rådgivning. Derfor bør indholdet heller ikke lægges til grund for økonomiske dispositioner.