Udgivelsesdato: 22. maj 2019

Tjekliste til dig, der vil udvide din webshop

Webshop ud over Danmarks grænser.

Hvad er momsreglerne ved salg af varer? Gælder særlige sprogkrav ved markedsføring? Og hvad er reglerne for geoblokering? Mange spørgsmål kan opstå, når forretningen skal udvides gennem online-eksport.

 

 globus (1)

Der er imidlertid hjælp at hente idet Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en virksomhedsguide om regler for e-handel i EU. Guiden er en hjælp til dig, der driver e-handelsvirksomhed, til at du kan komme i gang med online-salg af varer og tjenesteydelser til andre EU-lande. 

Guiden beskriver de vigtigste regler for e-handel og de særlige nationale forhold, du også skal være opmærksom på - du kan altså også bruge guiden til at tjekke op på din danske webshop.

Tryk på globusen eller læs guiden her

 

Guiden indeholder også en tjekliste med 10 punkter, og kan du svare "JA" til alle 10 spørgsmål nedenfor, så har du nok styr på en god del i forbindelse med eksport til andre EU-lande.

Svarer du derimod "NEJ" til et eller flere af spørgsmålene, så er du velkommen til at kontakte den lokale revisor fra Dansk Revision. Vi kan så meget andet end bare tal.

 

Tjekliste

  1. Overholder din hjemmeside de lokale "spilleregler", herunder i forhold til betalingsløsninger, certificeringer, sprog, retur-fragt m.v.?              

  2. Retter du din virksomhed mod andre EU-lande – og i givet fald: er du klar over, hvad det betyder for fx levering og reklamation over mangler?

  3. Gælder der særlige regler for salg af dine varer eller ydelser i de EU-lande, som du sælger til, og er du klar over hvilke?

  4. Hvis du leverer B2B, er dine salgs- og leveringsbetingelser da tilpas optimeret, så du ikke påtager dig unødige risici?

  5. Kan alle med bopæl eller hjemsted i EU gennemføre køb af dine varer eller ydelser, som du har til salg på din hjemmeside?

  6. Ved du, hvornår man skal momsregistreres i de EU-lande, som du leverer til?

  7. Sørger du for at indhente samtykke, når der sættes cookies på en brugers udstyr ved besøg på din hjemmeside eller app, og har du styr på, hvilke cookies der sættes?

  8. Indhenter du samtykke til direkte markedsføring, herunder fremsendelse af nyhedsbreve og gode tilbud, og overholder du de lokale regler herfor?

  9. Har du en persondatapolitik, som gør det muligt at behandle persondata i forbindelse med markedsføring?

  10. Har du foretaget strategiske overvejelser i forhold til evt. brug af markedsplatforme?

 

Kilde: Erhvervsstyrelsen

 

➤ Ny kunde? - Hos Dansk Revision er første møde altid gratis!

➤ Find din lokale revisor fra Dansk Revision.

➤ Få yderligere inspiration og information

 


Indholdet af denne artikel er kun information af generel karakter, og kan derfor ikke erstatte professionel rådgivning. Derfor bør indholdet ikke lægges til grund for økonomiske dispositioner.