Covid-19: Kompensation til selvejende kulturinstitutioner

Status:

Vedtaget - Slots- og Kulturstyrelsen arbejder i øjeblikket på at udforme de konkrete rammer for puljen.

Brug for hjælp? Vi finder nærmeste lokale revisor med ekspertise på kulturområdet

 

≡ 

 

Ordningen sikrer hjælp til de faste omkostninger samt lønomkostninger hos selvejende institutioner, organisationer mv. på Kulturministeriets område, som modtager mere end halvdelen af institutionernes ordinære driftsudgifter i offentlige tilskud. 

Ordningen administreres af Slots- og Kulturstyrelsen og omfatter alle former for aktiviteter og vil som udgangpunkt gælde fra d. 9. marts 2020 til og med d. 8. juni 2020. 

 

Faste omkostninger

De berørte selvejende institutioner, organisationer mv. vil som udgangspunkt få kompensation for nogle af de faste omkostninger, hvis omsætningen er faldet med mere end 35 pct., og de faste omkostninger udgør mere end 12.500 kroner i perioden. 

For selvejende institutioner, organisationer mv, i denne ordning, beregnes faldet i omsætning ud fra faldet i den kommercielle omsætning (fx entré, billetsalg, omsætning i boghandel og cafe, rådgivning mv.). Efterfølgende korrigeres for den kommercielle andel af institutionens samlede økonomi.

Ordningen tager udgangspunkt i reglerne fra ordningen om virksomheders faste omkostninger, der administreres af Erhvervsstyrelsen. For selvejende institutioner, organisationer mv, som modtager under 50 pct. i støtte, er det fortsat denne ordning, der skal er gældende og ansøgningen sker via denne ordning.

➤  Læs mere om ordningen for støtte under 50 pct. her

 

Lønkomsation

Ordningen vil blive tilrettelagt efter de samme kriterier, der gælder for den tilsvarende ordning under Erhvervsstyrelsen for virksomheder finansieret med mindre end 50 % i offentlig støtte - Lønkompendation til fyringstruede privatansatte.

➤  Læs mere om ordningen om lønkompensation til fyringstruede privatansatte her

 

Krav til revision  

Dele af ordningerne under Erhvervsministeriet kræver en vedlagt erklæring fra den lokale revisor. 

   Brug for hjælp? - kontakt os, så finder vi nærmeste lokale revisor med erfaring på området

 

Yderligere information

Der kommer flere oplysninger om puljen, når der åbnes for ansøgninger.

Presserende spørgsmål kan rettes til Kulturministeriets hotline på 33 74 50 00 - hverdage kl. 9-16.

➤  Læs om hjælpepakker på Kulturministeriets hjemmeside

 

 

Tilbage til hovedsiden Covid-19 ⎪ Corona

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få værdifuld information

Et godt sted at holde dig opdateret er via vores nyhedsbrev. Vi sender ud løbende den næste tid, hver gang og lige så snart, vi ved mere. Det vil sige, når der er konkrete tiltag, lovændringer og anbefalinger klar.

 

ℹ️  Skriv dig op her og få aktuel information

  Brug for hjælp? - kontakt os, så finder vi nærmeste lokale revisor

 

 

Der arbejdes i øjeblikket på højtryk i alle organisationer og ministerier, lige som vi i Dansk Revision følger udviklingen nøje.

Al information på www.danskrevision.dk er derfor kun af generel karakter. Det kan ikke erstatte professionel rådgivning. Indholdet alene kan ikke lægges til grund for økonomiske dispositioner.